Fra koncerten i Haderslev Domkirke den 26. oktober
Vi ankom her til Haderslev domkirke for halvanden time siden
og har sat de mest kritiske satser an, rettet lidt til. Jeg fornemmer at
dirigenterne er rolige og fortrøstningsfulde, så kan vi vel også være det. Vi, er Dybbøl Kirkes kammerkor og Buxtehude Kammerkor der er gået sammen i dette
projekt om at markere 1864 med nye korsatser.
Nu er vi klar – står i den aftalte opstilling, trompeterne
bag os denne gang, det lille lommeorgel ude til venstre. Domkirken er næsten
fuld i hvert fald i hovedskibet. Min kære hustru Solvejg sidder dernede og også
to af de tre prisvindere fra komponistkonkurrencen sidder der.
Er det ikke fantastisk. Jeg amatørsanger står her, vi har
indstuderet et større program med en blanding af helt nyt og gammelt. Og
dernede sidder vel over hundrede forventningsfulde tilhørere, som er kommet her
for at få en musikalsk oplevelse. Og helt frivilligt. Jeg føler mig lidt privilegeret.
Opstillingen her i domkirken er lidt anderledes og en kende
uvant i forhold til de to første koncerter i Dybbøl og Flensborg. Jeg står
bagest og har mistet min ellers så trofaste sidemand der på grund af sin
ringere højde er placeret nede foran. Og med to aggressive trompeter kun 3
meter bag mig.
Susanne giver tegn til at koncerten skal begynde og vi
koncentrerer os. Hun sætter trompeterne i gang, dernæst basserne og så os
tenorer. 150 Jahre Schlacht von Düppel, slaget er i gang. Det er forunderligt
at Leon Tscholl, en fløs på 18, kan skrive så stor musik. Og det har været en
kamp at få den lært og ind under huden. Tenor og sopran synger på tysk mens alt
og bas synger på dansk. Gad vidst om man kan forstå og skelne ordene dernede.
Slutningen med de to nationalmelodier oven i hinanden kan
man nok forstå eller i hvert fald genkende. Og her får den hele armen. Susanne
ser lykkelig ud da hun slår af og Ddur akkorden står og vibrerer i den store
kirke i 6-7 sekunder inden den dør ud.
Nu opstår den spændte situation, klapper man eller klapper
man ikke. - Man klapper ikke.
Frank dirigerer nu de to Niels W. Gade satser Benedictus og
Amen. Benedictus kan jeg efterhånden udenad -
den har vi sunget uendelig mange gange i Motetkoret og Søndagskoret. Amen
derimod er ny for mig, så her må jeg holde mig til noden og kun i nødvendigt
omfang se op på dirigenten. Frank har glans i øjnene og ser rigtig glad ud da
han slår af efter det sidste Amen. Fotografen ude til venstre giver 3 klap som
udløser en behersket klapsalve, det er stadigvæk ikke alle der klapper. Her er
åbenbart flere skoler, den hvor man holder på formerne, man klapper ikke mellem
satserne i en klassisk koncert og klapper man overhovedet i kirken. Og så er der
den med de umiddelbart begejstrede der ikke kan lade være.
Susanne træder frem igen, nu er det tid for Mendelssohn.
Mendelssohn er vidunderlig, havde han være med i konkurrencen havde han nok
være en stærk vinderkandidat.
Herr, wir trau’n auf deine Güte, er en drøm for altstemmen –
de har hovedrollen. Susanne sætter den
an. Organist og dirigent var ikke enige om tempoet under prøverne, men nu går
det på forunderlig vis rigtig godt synes jeg. Det er en rigtig dejlig sats at
synge og den har en særdeles effektfuld afslutning.
Nu skal vi have vindersatsen Kardæsker og Lærker, Morten
Nyords flotte sats. Frank skal dirigere den. Og vi må se om vi kan overgå os
selv endnu engang for komponisten sidder der nede midt i kirken. Frank sætter an og vi er koncentrerede.
Johans bratschspil er bevægende sammen med blokfløjter og orgel. Vi får vores
”tid” sat ind præcist. Jara’s solo er klar og ren og Kjeld reciterer. Han gør
det glimrende, men kirken yder ham ikke retfærdighed. Akustikken gør det næsten
umuligt at recitere så man tydeligt kan høre teksten. Jara’s sidste solo fader
ud – det må være hende der er lærken.
Frank ser salig ud og publikum bryder ud i applaus.
Nu har vi en lille pause mens Buxtehude koret synger 2
Mendelssohn satser. Det er helt vidunderligt. Dels synger de rigtig godt i deres
blandede opstilling og dels er det en sand lise for mit korpus at komme ned at
sidde på en stol. Vi har stået op stort set hele weekenden.
Men saligheden varer ikke ved og snart skal vi op igen – vi,
Dybbøl Kirkes Kammerkor, skal synge den sidste vindersats, - Bøn om fred. Det
er Anthon Hansen, en sød lille mand der minder om en venlig udgave af Carl Marx,
der har komponeret dette værk. Frank kalder os frem og vi indtager vores
pladser, - nu har jeg faktisk min normale makker ved siden af. Vi synger vel
nok den bedste udgave vi endnu har præsteret. Afslutningen er en hymne ”Verleih
uns Frieden” og Buxtehuderne der er gået ned i den anden ende af kirken sætter
den an og synger 1 vers på tysk. Og vi gentager fra hver sin ende af kirken det
samme vers men nu på dansk.
Vi bliver genforenede og synger den sidste del af koncerten
sammen, Mendelssohns ”Richte mich Gott” og Niels W. Gades Morgensang af
Elverskud. Begge satser der bringer 2.
tenorerne i spil på fornemmeste vis.
Efter morgensangen bryder bifaldet ud, nu er der ingen der
holder sig tilbage. Flere minutters stående applaus, fremkaldelse af musikere,
solister, komponister og dirigenter og vi får også lov til at bukke gentagne
gange. Sådanne øjeblikke kan man ikke få for mange af – folks øjne stråler af
begejstring og Frank og Susanne ser virkelig også højstemte ud.
I dag får vi lov til at synge vores ekstranummer. Sig månen
langsomt hæver i Max Regers sats. Først et vers på dansk med Frank som dirigent
og så tager Susanne over og vi synger verset på tysk og det i et ganske andet
(og højere) tempo. Det er som vil de hver især sætte deres signatur på
koncerten. Frank den rolige og romantiske og Susanne den iltre.
Jeg går ned og spørger Solvejg om det var godt nok. Det
synes hun bestemt at det var. Nu kan vi lige nå en øl ovre i Den gamle latinskole og nå
hjem til kl. 20. Vi skal jo se 1864.
1 kommentar:
I red both of your articles about the concerts between 24th and 26th october. I tried to understand them - partly with supporting by google translator. It was really interesting to hear something from a person who was a real part of the concert. I hope you liked it. Thank you! Leon Tscholl
Send en kommentar