Vi køber billetter, de er noget dyre, men der er jo tale om
et once in a lifetime event (måske twice-) så det må koste hvad det koster.
Billetten dækker hele weekenden fra fredag til søndag, men vi er her jo for at arbejde, så
vi tager først derud lørdag eftermiddag til kvalifikationskørslen. Shanghai
Circuit er et monsterstort anlæg med
tribuner der kan rumme mere end 100.000 tilskuere og der er nummererede sæder. Lørdag er der dog ikke så
mange.
Vi har løst billet til K tribunerne og det er et rigtig godt
sted. Vi kan se hele langsiden, det skarpe sving for enden og accelerationsbanen
lige foran os. Foran er også en
storskærm, bedre kan det da ikke være.
Ræserne kommer ud – vi kan høre dem i det fjerne omme ved startlinien.
Tidskørsel er en individuel diciplin der har til formål at danne startrækkefølgen til det egentlige Formel 1 ræs i morgen. Man kører simpelthen mod uret og den
der laver de hurtigste omgangstider starter forrrest og den med den dårligste
tid for en omgang starter sidst. Og de som har forbrudt sig mod en regel, kan
risikere at skulle starte allersidst.
Nu kan vi se den første ræser oppe ved indgangen til
langsiden. Den tordner ned mod os med
over 300km/t. Det er totalt fascinerende og lyden, lyden den er helt
fantastisk. En dyb brummen blandet med
en høj hvinen. Og de bremser først ned 50 m før svinget for så at accelerere
igen lige foran os. Det er frydeligt ud over alle grænser.
Og vi har jo en dansker med som vi naturligvis hepper på –
Kevin Magnussen – K-Mag. Han kører i en Haas ræser der har samme farve som en
grå Fergusson men her holder sammenligningen så også op. Den lyder akkurat lige
så potent som de øvrige og han kører en udmærket tid der giver ham en 12 plads.
1,8 sekund efter den hurtigste. Og det kan jo ikke synes meget på en 5 km lang
bane.
Tilfredse forlader vi banen og tager toget de to timer
tilbage til hotellet. Vi skal på arbejde
nu, det er ikke lutter fornøjelse at være på forretningsrrejse.
Søndag tager vi igen toget til Shanghai Circuit. Idag er det
dagen for det rigtige ræs. Det er noget køligt og regnfuldt da vi ankommer. Men
regnen holder heldigvis op mens kulden forbliver.
Vi indtager igen vores pladser. Der er en intens og forventningsfuld stemning. På storskærmen
kan vi se ræserne står linet op bag startlinien med Louis Hamilton forrest i
sin Mercedes. Starten går og K-Mag får en elendig start. Han ryger 3 pladser
ned på en 15 plads. Ræset er igang. Det er totalt fascinerende når disse
pragtfulde maskiner kommer hvæsende ned ad langsiden jagtende hinanden og den
der har modet til at bremse sidst har muligheden for at overhale. Der er mange
flotte dueller i løbet og vi kan se at K-Mag avancerer fra sin lidt ringe
startplacering. Snart er han inde i top 10 som giver point og så er det bare
med at avancere.
Lige foran os er der en meget stor flok BWT folk – de er måske 200. Det er dem der sponsorerer Force India holdet. De kører i lyserøde
biler. En lidt fimset farve, men så er de da sikre på at blive set. Hver gang
disse lyserøde bæster laver en overhaling er der stor jubel og hujen og de
vifter med deres lyserøde flag.
Hen imod slutningen af løbet ligger Magnussen lige bag disse
to biler og han vælger at overhale først en
og dernæst et par omgange senere den anden lige foran os. Så bliver der
ro på tribunen foran os mens vi hoverer maksimalt.
K-Mag slutter på 8. pladsen og det er ikke dårligt. Det er
trods alt blandt de 20 bedste ræserkørere i verden.
Meget opløftede og lettere forfrosne forlader vi Shanghai
Circuit og tager toget tilbage.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar