mandag den 10. april 2017

Til Formel 1 i Shanghai

Jeg er i Shanghai i embeds medfør sammen med en god kollega. Og det mager sig således at der netop er Formel 1 på Shanghai Circuit mens vi er der. Det må vi da opleve, - det er spektakulært og min gode kollega er passioneret omkring denne sport.
Vi køber billetter, de er noget dyre, men der er jo tale om et once in a lifetime event (måske twice-) så det må koste hvad det koster.


Billetten dækker hele weekenden fra fredag til  søndag, men vi er her jo for at arbejde, så vi tager først derud lørdag eftermiddag til kvalifikationskørslen. Shanghai Circuit er et monsterstort anlæg med  tribuner der kan rumme mere end 100.000 tilskuere og der er  nummererede sæder. Lørdag er der dog ikke så mange.
Vi har løst billet til K tribunerne og det er et rigtig godt sted. Vi kan se hele langsiden, det skarpe sving for enden og accelerationsbanen lige foran os.  Foran er også en storskærm, bedre kan det da ikke være.


Ræserne kommer ud – vi kan høre dem i det fjerne omme ved startlinien. Tidskørsel er en individuel diciplin der har til formål at  danne startrækkefølgen til  det egentlige Formel 1 ræs  i morgen. Man kører simpelthen mod uret og den der laver de hurtigste omgangstider starter forrrest og den med den dårligste tid for en omgang starter sidst. Og de som har forbrudt sig mod en regel, kan risikere at skulle starte allersidst.
Nu kan vi se den første ræser oppe ved indgangen til langsiden. Den tordner ned mod os med  over 300km/t. Det er totalt fascinerende og lyden, lyden den er helt fantastisk. En dyb brummen  blandet med en høj hvinen. Og de bremser først ned 50 m før svinget for så at accelerere igen lige foran os. Det er frydeligt ud over alle grænser.
Og vi har jo en dansker med som vi naturligvis hepper på – Kevin Magnussen – K-Mag. Han kører i en Haas ræser der har samme farve som en grå Fergusson men her holder sammenligningen så også op. Den lyder akkurat lige så potent som de øvrige og han kører en udmærket tid der giver ham en 12 plads. 1,8 sekund efter den hurtigste. Og det kan jo ikke synes meget på en 5 km lang bane.
Tilfredse forlader vi banen og tager toget de to timer tilbage til  hotellet. Vi skal på arbejde nu, det er ikke lutter fornøjelse at være på forretningsrrejse.
Søndag tager vi igen toget til Shanghai Circuit. Idag er det dagen for det rigtige ræs. Det er noget køligt og regnfuldt da vi ankommer. Men regnen holder heldigvis op mens kulden forbliver.
Vi indtager igen vores pladser. Der er en intens  og forventningsfuld stemning. På storskærmen kan vi se ræserne står linet op bag startlinien med Louis Hamilton forrest i sin Mercedes. Starten går og K-Mag får en elendig start. Han ryger 3 pladser ned på en 15 plads. Ræset er igang. Det er totalt fascinerende når disse pragtfulde maskiner kommer hvæsende ned ad langsiden jagtende hinanden og den der har modet til at bremse sidst har muligheden for at overhale. Der er mange flotte dueller i løbet og vi kan se at K-Mag avancerer fra sin lidt ringe startplacering. Snart er han inde i top 10 som giver point og så er det bare med at avancere.


Lige foran os er der en meget stor flok BWT folk – de er måske 200. Det er dem der sponsorerer Force India holdet. De kører i lyserøde biler. En lidt fimset farve, men så er de da sikre på at blive set. Hver gang disse lyserøde bæster laver en overhaling er der stor jubel og hujen og de vifter med deres lyserøde flag.
Hen imod slutningen af løbet ligger Magnussen lige bag disse to biler og han vælger at overhale først en  og dernæst et par omgange senere den anden lige foran os. Så bliver der ro på tribunen foran os mens vi hoverer maksimalt.
K-Mag slutter på 8. pladsen og det er ikke dårligt. Det er trods alt blandt de 20 bedste ræserkørere i verden.

Meget opløftede og lettere forfrosne forlader vi Shanghai Circuit og tager toget tilbage.

Ingen kommentarer: